Słownik w Enterprise Architect

Każdy inżynier oprogramowania dobrze wie jak ważnym dokumentem jest Słownik w trakcie procesu wytwórczego oprogramowania a szczególnie w jego pierwszych fazach. Bez zrozumienia pojęć czy skrótów, którymi posługuje się klient z na pewno nie rozwiążemy jego problemu.

Enterprise Architect (EA) udostępnia nam funkcjonalność związaną z budową Słownika (menu Project > Documentation > Glossary?). W okienku możesz definiować listę terminów używanych w projekcie i kojarzyć z nimi opisy ich znaczenia jak również generować prosty raport zwany Słownikiem.

Jednak użytkownik tworzący model w EA z reguły korzysta z podręcznego elementu Notes do opisu znaczenia definiowanych elementów modelu. Jest on zwykle widoczny w trakcie pracy w EA i kojarzony z każdym elementem modelu a więc poręczniejszy niż okienko Słownika.

Jak więc wygenerować raport odpowiadający Słownikowi z notatek modelu? Jak się okazuje nie jest to trudne w EA. Rozważmy przypadek, że chcemy wygenerować Słownik z notatek wszystkich Aktorów w postaci: nazwa aktora i jego opis. W tym celu:

  1. Zaznacz w przeglądarce projektu (Project Browser) zaznacz pakiet Actors – tu zwykle definiujesz wszystkich Aktorów systemu.
  2. Z paska narzędzi wybierz opcję Rich Text Format (RTF) Report? image
  3. W otwartym okienku Generate RTF Documentation na zakładce Templates wciśnij przycisk New
  4. Nadaj nazwę nowemu szablonowi np. ?słownik?. Pole Copy template pozostaw puste i wciśnij OK
  5. Teraz twoim oczom ukaże się edytor szablonu, w którym możesz definiować elementy raportu. Jest ich bardzo dużo. My potrzebujemy wyciągnąć z modelu jedynie nazwy elementów i powiązany z nimi tekst zawarty w Notes. W tym celu:
  • w obszarze Sections zaznacz opcję Element
  • w obszarze Content w wierszu poniżej znacznika element kliknij prawym klawiszem myszy i z menu kontekstowego wybierz opcję Name
  • poniżej utwórz nowy pusty wiersz i analogicznie jak w punkcie wyżej z menu kontekstowego wybierz opcję notes
  • oczywiście tekst możesz formatować korzystając ze styli, rodzaju i rozmiaru czcionek tak jak w typowym edytorze tekstu

image

  • na koniec zamknij edytor zapisz zmiany, ale pozostań w okienku Generate RTF Documentation

Czas na uruchomienie raportu, w tym celu w oknie Generate RTF Documentation na zakładce General:

  • w polu Root Package powinieneś mieć wybrany pakiet Actors,
  • w oplu Output to File wskaż docelowe miejsce dla raportu,
  • w oplu Use Template wybierz szablon, który przed chwilą stworzyłeś
  • wciśnij przycisk Generate a następnie View

image

W podobny sposób możesz tworzyć bardziej złożone zestawienia 🙂

Technorati Tagi: Enterprise Architect,zarządzanie wymaganiami

Podobne wpisy

  • Banalne zarządzanie informacją o zmianie w Enterprise Architect Jedną z trudności, z jakimi spotykam się w EA to zarządzanie zmianą a dokładniej przyczyną zmiany. Na co dzień używam TORMIGO i tam problem ten został rozwiązany. TORMIGO monitoruje zmianę […]
  • Komentarze z MS Word w Enterprise Architect Lubię pracować z Enterprise Architectem. Mój ulubiony klawisz to F8 – generowanie dokumentacji. Wysyłam ją do klienta i po pewnym czasie wraca dokument kilkoma lub kilkudziesięcioma […]
  • Akty normatywne a wymagania Jedną z bardziej żmudnych czynności realizowanych w fazie wymagań jest analiza aktów normatywnych. W mojej ocenie dużym błędem jest wskazanie w wymaganiach na system iż ma on być zgodny […]
  • TORMIGO – oficjalnie na stronach Sparx Systems Tormigo został oficjalnie zarejestrowany na stronach Sparx Systems jako program wspierający Enterprise Architect’a http://sparxsystems.com.au/products/3rdparty.html#tormigo Tormigo jest […]
  • Śledzenie zmian w dokumentach w Enterprise Architect Dostałem dziś pytanie: “..zaczynam procować na EA 7.5. i szukam sposobu żeby zastosować śledzenie zmian w dokumentach. Czy w ogóle jest taka możliwość.?…” Otóż nie wiem jak to jest w […]
Reklama

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry