Wymaganie niefunkcjonalne zawsze wydają się być zbyt słabo podkreślone podczas pisania wymagań. Zazwyczaj brakuje na nie czasu i są zbyt szczegółowe by wszystkie opisać. Ponadto udziałowcy projektu w tym analitycy biznesowi mają tendencję do zaniedbywania wymagań niefunkcjonalnych gdyż pisząc wymagania skupiają się na użytkowniku i ich celach.  To dziwne gdyż cele użytkownika i scenariusze przypadków użycia “napędzają” nam analitykom całą masę wymagań niefunkcjonalnych -  każda usługa działa w pewnym kontekście, który jest opisany właśnie wymaganiami niefunkcjonalnymi.

Myślę, że zaniedbujemy te wymagania, ponieważ historycznie wymaganie niefunkcjonalnie były traktowane jako refleksja. W rzeczywistości są one wyraźnie kreowane i wymagane przez cele. Z tego też powodu bardzo istotnym jest aby te wymagania zmapować na funkcje systemu oraz na inne wymagania w tym funkcjonalne.

 

Pomiędzy wymaganiem niefunkcjonalnym a funkcjonalnym lub innym niefunkcjonalnym używam agregacji a pomiędzy wymaganiem a przypadkiem użycia stosuję realizacje.

image

Oczywiście takie mapowanie jest bardzo żmudne. No chyba, że używa się Tormigo Uśmiech, które usprawnia mapowanie wymagań (zobacz film)

Pozdrawiam Uśmiech

Technorati Tagi: wymagania na system

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close