niedocenione wymagania niefunkcjonalne

Wymaganie niefunkcjonalne zawsze wydają się być zbyt słabo podkreślone podczas pisania wymagań. Zazwyczaj brakuje na nie czasu i są zbyt szczegółowe by wszystkie opisać. Ponadto udziałowcy projektu w tym analitycy biznesowi mają tendencję do zaniedbywania wymagań niefunkcjonalnych gdyż pisząc wymagania skupiają się na użytkowniku i ich celach.  To dziwne gdyż cele użytkownika i scenariusze przypadków użycia “napędzają” nam analitykom całą masę wymagań niefunkcjonalnych -  każda usługa działa w pewnym kontekście, który jest opisany właśnie wymaganiami niefunkcjonalnymi.

Myślę, że zaniedbujemy te wymagania, ponieważ historycznie wymaganie niefunkcjonalnie były traktowane jako refleksja. W rzeczywistości są one wyraźnie kreowane i wymagane przez cele. Z tego też powodu bardzo istotnym jest aby te wymagania zmapować na funkcje systemu oraz na inne wymagania w tym funkcjonalne.

 

Pomiędzy wymaganiem niefunkcjonalnym a funkcjonalnym lub innym niefunkcjonalnym używam agregacji a pomiędzy wymaganiem a przypadkiem użycia stosuję realizacje.

image

Oczywiście takie mapowanie jest bardzo żmudne. No chyba, że używa się Tormigo Uśmiech, które usprawnia mapowanie wymagań (zobacz film)

Pozdrawiam Uśmiech

Technorati Tagi: wymagania na system

Podobne wpisy

  • Zarządzanie wymaganiami w Enterprise Architect – mapowanie wymagań na przypadki użycia Enterprise Architect, moim zdaniem, nie jest najszczęśliwszym narzędziem do zarządzania wymaganiami. Nie jest też beznadziejny. W projektach dla mnie ważne jest to jak wymagania są […]
  • Akty normatywne a wymagania Jedną z bardziej żmudnych czynności realizowanych w fazie wymagań jest analiza aktów normatywnych. W mojej ocenie dużym błędem jest wskazanie w wymaganiach na system iż ma on być zgodny […]
  • Wymagania na system – kontekst i granica systemu Do głównych zadań inżynierii wymagań należy m.in. akwizycja i dokumentacja wymagań na system. Aby tego dokonać należy zidentyfikować te części świata rzeczywistego, które będą miały wpływ […]
  • Wspólne słownictwo W trakcie szkicowania procesów biznesowych należy zdefiniować wspólne słownictwo, przy użyciu najpopularniejszych terminów i wyrażeń w zakresie problemu. Następnie należy konsekwentnie […]
  • Prototyp a przypadek użycia Specyfikacja wymagań na system to trudny moment przede wszystkim dla osób, które muszą je wyspecyfikować. Nie zawsze wiadomo w jaki sposób narzędzia informatyki będą mogły pomóc. Często […]
Reklama

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *