Kilka dni temu pisałem o raporcie Forrester’a (The Forrester Wave™: Enterprise Architecture Management Suites czyli ciąg dlaszy o narzędziach do modelowania architektury korporacyjnej), w którym to wymienionio kilka narzędzi CASE wspomagajacych modelowanie architektury korporacyjnej. Dziś w moje ręce wpadł: Enterprise Architecture  Tool Selection Guide wydany przez Institute For Enterprise Architecture Developments.

Jakiś wysyp tych raportów ostatnio nastał. Dla zainteresowanych zamieszczam jeszcze wykaz certyfikowanych przez OpenGroup narzędzi wspierających TOGAF.

Czyli do wyboru do koloru. Zaczyna się bardzo ciekawa walka bo każdy z liczących się graczy na rynku tego typu oprogramowania zachwala te swoje cudeńka.

Wybierając narzędzie, moim zdaniem, trzeba obrać jeden z dwóch kierunków:

  1. kupuję tańsze narzędzie by rozsmakować się się w architekturze korporacyjnej, dostosować metodykę do swoich potrzeb  a potem by wybrać już docelowe narzędzie kosząc dostawców precyzyjnymi pytaniami lub zostają przy tym co już jest
  2. kupuję lepsze (czyli często droższe) narzędzie bo mam już potrzebne kompetencje (w postaci swoich pracowników lub firmy doradczej) i wiem czego potrzebuję a dobre narzędzie pozwoli sprawniej budować przewagę konkurencyjną

W wariancie pierwszym oszczędzam pieniądze na nietrafione zakupy w drugim oszczędzam czas bo budowa modeli w tańszych narzędziach może być (a raczej zazwyczaj jest) nieefektywna.

Podsumowując.Każda organizacja powinna wybrać narzędzie takie, jakie będzie mu potrzebne. Wybór narzędzia to nie lada wyzwanie bo to spore koszty (także szkoleń, aktualizacji) a związek to na lata bo nikt raczej nie wyrzuca modeli po roku. I najważniejsze (po raz kolejny): liczy się metodyka – samo dobre narzędzie to jak dobry samochód z 300 konnym silnikiem – trzeba umieć nim jeździć. Ponadto sama metodyka to tez nie wszystko bo hasło: “Mamy Togaf’a!!!” to dla mnie raczej hasło marketingowe. Moim zdaniem istotne jest umiejętne wykorzystanie wybranych dobrych praktyk oferowanych przez TOGAF, lub inny framework, zarówno w obszarze artefaktów, procesów jak i narzędzi. Słowo wybranych zaznaczyłem rozmyślnie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Chcę otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na tym blogu

Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych. Potwierdzam zapisanie się na newsletter w celu otrzymywania powiadomień o nowych wpisach. (Mogę wypisać się w dowolnym momencie)

FreshMail.pl
 
Close