Przez ostatnie sześć tygodni pozwoliłem sobie na pokazanie wybranych aspektów związanych z modelami wykonywanymi w ramach architektury korporacyjnej. Opisując mój przykład posłużyłem się ProVision firmy Metastorm. Wybór był nie przypadkowy. To narzędzie jest wymieniane jako jedno z najlepszych ( opisałem to: The Forrester Wave™: Enterprise Architecture Management Suites czyli ciąg dalszy o narzędziach do modelowania architektury korporacyjnej oraz Architektura korporacyjna a narzędzia). Ponadto wspiera TOGAF.

Opisując przykład świadomie skupiłem się na modelach pomijając takie artefakty papierowe TOGAF jak wizja architektury czy kontrakt architektoniczny.  Są to ważne składniki architektury korporacyjnej nie mniej jednak mój celem było zaprezentowanie pewnego zestawu czynności związanych z modelami. Co więcej nie użyłem standardowej notacji tylko zestawu ikon oferowanego przez to narzędzie. Istotnie przydałby się np.: ArchiMate, ale i tak zdarza mi się czasem tuningować modele pod biznes i zmieniam standardową notację na ikony. Ważne jest to, że takie narzędzia dają szerokie spektrum możliwości architektowi korporacyjnemu. Oferuje możliwość intuicyjnego udokumentowania organizacji za pomocą wielu modeli a możliwość mapowania – łączenia w zależności – wielu elementów to dla mnie, tuż obok raportów, wielkie ułatwienie.

image 

Czy to narzędzie ma wady? Tak jedną zasadniczą: niestety jest dość kosztowne. Z drugiej strony w organizacjach będzie z niego korzystać kilka osób – awangardy firmy, która moim zdaniem musi mieć odpowiednie narzędzia do tego by przed zarządem udowodnić swoje propozycje zmian. Dokonać symulacji, nie tracić czasu na manualne sklecanie raportów. Takie produkty zarabiają na siebie, gdyż oferują narzędzia ułatwiające podjęcie decyzji.

Na koniec tego 7 odcina chciałem zaznaczyć jeszcze, że zaprezentowany modele obracały się w warstwie biznesowej. Zrobiłem to celowo by pokazać, że architektura korporacyjna nie jest domeną tylko IT. Architektura korporacyjna to przede wszystkim usystematyzowanie relacji “biznes” konta “IT”, gdzie każda ze stron ma miejsce na przedstawienie swoich racji oraz dialog.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close