Słownik w inżynierii wymagań

Najczęstszym problemem podczas inżynierii wymagań jest inna interpretacja używanych terminów przez ludzi biorących udział w projekcie. Rozwiązaniem tego problemu jest utrzymywanie słownika, który będzie wstanie zapewnić takie same rozumienie wszystkich terminów, które mogą powodować nieporozumienie.

Słownik powinien zawierać definicje używanych terminów wraz ze wskazaniem źródeł tych definicji. W słowniku powinny się znaleźć:

  • Terminy techniczne związane z kontekstem systemu
  • Skróty i akronimy
  • Codziennie używane pojęcia, które mogą mieć inne znaczenia w danym kontekście
  • Synonimy i homonimy

Podstawowe zasady używania słownika

  • Słownik musi być centralnie zarządzany. W trakcie trwania projektu może być dostępny tylko jeden słownik dla całego zespołu.
  • Musi być określona odpowiedzialność za zarządzanie słownikiem.
  • Słownik musi być utrzymywany w trakcie życia projektu. Osoba odpowiedzialna za słownik na bieżąco sprawdza jego spójność i aktualność informacji w nim zawartych.
  • Słownik musi być powszechnie dostępny dla wszystkich zaangażowanych w projekt.
  • Używanie słownika musi być obowiązkowe dla wszystkich zaangażowanych w projekt.
  • Słownik musi zawierać źródła definicji, które się w nim znajdują.
  • Wszystkie informacje zawarte w słowniku muszą zostać uzgodnione z interesariuszami lub ich przedstawicielami.
  • Wpisy w słowniku powinny mieć spójną strukturę.

Czy Twój słownik cechuje się powyższymi atrybutami?

Podobne wpisy

  • Negocjacja wymagań Jak pisałem kilka tygodni temu jakość wymagań przekłada się na jakość systemu. Z tego też powodu istotnym jest aby doprecyzować – wynegocjować te wymagania, które mogą destruktywnie […]
  • Wykorzystanie dokumentów wymagań W trakcie trwania projektu dokumentacja wymagań stanowi podstawę dla różnych zadań: Planowanie: Specyfikacja wymagań stanowi podstawę dla planowania pracy i punktów milowych w procesie […]
  • Dokumentacja wymagań przy użyciu języka naturalnego Wykorzystanie języka naturalnego jest najbardziej popularnym sposobem dokumentowania wymagań. Jego największą zaletą jest brak potrzeby poświęcenia czasu przez interesariuszy na poznanie […]
  • Dokumentacja wymagań w oparciu o przypadki użycia Przypadki użycia służą do dokumentacji funkcjonalności systemu i bazują na dwóch wspólnie wykorzystywanych koncepcjach: Diagramach przypadków użycia Specyfikacjach przypadków użycia […]
  • Struktura dokumentów wymagań cz. 2 Standaryzowane struktury dokumentów powinny być dostosowywane do specyficznych wymagań projektów. Natomiast każda struktura dokumentu wymagań powinna uwzględniać następujące informacje: […]

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *