W poprzednim poście, dotyczącym Kanban, pisałem o pracy cząstkowej. Pisałem w nim, że warto jest ograniczyć pracę cząstkową.

Zbyt wysoki WIP powoduje, że cześć pracy nie jest wykonana a zbyt niski powoduje, że cześć zespołu jest bez pracy. Przypomnę, że  zawsze trzeba dostosować WIP do zespołu i jego możliwości.

Dlaczego WIP jest taki ważny. Otóż dobrze dobrane parametry WIP dla poszczególnych typów czynności to sprawny przepływ i szybsze wykonanie zadań.  Poza parametrem WIP szybsze  wykonywanie zadań można osiągnąć poprzez eliminowanie zbędnych czynności.

W ksiażce M. Hammarberg, J Sunden pt.:”Kanban”, Wydawnictwo Helion 2015 opisali siedem spowalniaczy procesu wytwarzania oprogramowania:

  • Częściowo skończona praca — praca, która nie została zakończona i jest w rzeczywistości pracą cząstkową. Czeka bezczynnie, aż zostanie skończona, i składa się na Twój wskaźnik WIP.

  • Dodatkowe funkcjonalności — sławne powiedzenie Taiichiego Ohno brzmi: „Nie ma większego marnotrawstwa niż nadprodukcja”. Spora część oprogramowania tworzonego na świecie nie jest tak naprawdę wykorzystywana ani ceniona przez klienta. Według słynnego raportu CHAOS wykonanego przez The Standish Group na początku XXI wieku 45% funkcjonalności w aplikacjach nigdy nie zostaje użyte. Oznacza to, że poprzez lepsze zrozumienie wymagań klienta można było uniknąć wielu odpadów, to znaczy zbudować lepszy produkt. Na poziomie indywidualnym: jeżeli kiedykolwiek pomyślałeś: „To się może przydać” lub „Może będą chcieli, aby dało się to skonfigurować”, wiesz, co mamy na myśli.

  • Powtórne uczenie — tworzenie oprogramowania to w dużej mierze uczenie się. Zapominanie o poprzednio popełnionych błędach i powtórne ich popełnianie (i powtórne uczenie się rozwiązań) jest dużym marnotrawstwem. Taka sytuacja może mieć miejsce w zespole, jak i podczas pracy indywidualnej.

  • Przekazywanie prac — kiedy przekazujesz pracę od jednej osoby do innej, tworzone jest dużo dodatkowej pracy w celu przekazania informacji do kolejnej osoby. Nawet mimo tej dodatkowej pracy wiele informacji zostanie utraconych w trakcie przekazania.

  • Opóźnienia — opóźnienia powodują dodatkową pracę, pamiętasz?(..).

  • Przełączanie między zadaniami —(…) [ma olbrzymi wpływ] na Twoje skupienie i możliwości.

  • Defekty — defekty to praca, która do Ciebie wraca, ponieważ za pierwszy razem zrobiłeś coś nie tak. Nie tylko powoduje to dodatkową pracę, ale zazwyczaj ten typ prac pojawia się nie w porę, spowalniając wszystko, nad czym aktualnie pracujesz.

Poza przeciwdziałaniu opinanych powyżej bolączek należałoby podjąć działania zmierzające do:

  • skróceniu czasu oczekiwania zadania w kolejce,
  • precyzyjnego określenia warunków pracy zakończonej na danym etapie
  • tworzenia zadań o podobnym rozmiarze

I na koniec zostawiam najważniejszą rzecz. Otóż nie ma nic gorszego jak powtórne wykonywanie tego samego zadania. Lepiej jest poświecić więcej czasu na zadanie by go skończyć definitywnie niż oddać na wpół gotowy produkt i do niego ponownie wracać.  Do zadań zazwyczaj się nie wraca, gdy jest odpowiedni czas na ich wykonanie, gdy nie ma wąskich gardeł w procesie. I właśnie o wąskich gardłach napiszę w kolejnym wpisie.

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close