Planowanie wydania (ang. Release Planning) to czas, w którym na początku projektu zespół utworzy wysokiego poziomu plan realizacji produktu.
Na początku projektu Zespół, z oczywistych względów, nie może znać wszystkiego z góry, tak więc plan szczegółowy nie jest konieczny. Plan wydania powinien brać pod uwagę:
  • Liczbę i czas trwania sprintów
  • Ilość osób lub zespołów, które powinny brać udział w projekcie
  • Liczbę wydań
  • Wartość dostarczoną w każdym wydaniu
  • Datę wydań
Kluczowe parametry wejściowe dla przygotowania planu wydania to:
  • Zhierarchizowany rejestr produktu
  • Szacowana szybkość zespołu deweloperskiego
Planowanie w długim horyzoncie czasowym, które odpowiada na pytania takie jak: „Kiedy skończymy?”, „Jakie cechy mogą zostać
zrealizowane do końca roku?” lub „Ile to będzie kosztować?”. Planowanie wersji dystrybucyjnej musi bilansować ze sobą wartość dla klienta z uwzględnieniem jakości, ograniczenia zakresu, harmonogram i budżet. Dla większości projektów deweloperskich wskazane jest przeprowadzenie początkowego planowania wersji dystrybucyjnej po planowaniu produktu, ale przed rozpoczęciem pierwszego sprintu związanego z tą wersją dystrybucyjną” [1].
„Planowanie wydania to również jest dobry moment, żeby zaprezentować wizję architektury. Ludzie muszą zobaczyć, jakie będzie tło całego przedsięwzięcia, również od strony proponowanych rozwiązań technicznych„[4].
Innymi słowy podczas planowania wydania kluczowe jest określenie celów biznesowych, które mają być osiągnięte. Omawiane są ograniczenia projektu, zakres funkcjonalny produktu czy też harmonogram. Istotne jest to by w czasie planowania wydania przyjrzeć się także szacunkom pracy i złożoności poszczególnych fragmentów rejestru produktu, zgrubnie określić priorytety.

 

Cały cykl artykułów na temat metodyki Scrum jest pod adresem: https://www.michalwolski.pl/tag/metodyka-scrum/ . Zapraszam do lektury.

Pisząc ten wpis korzystałem oraz umieściłem cytaty z następujących pozycji:
[1] „Scrum. Praktyczny przewodnik po najpopularniejszej metodyce agile” – Kenneth S. Rubin
[2] „Zarządzanie projektami ze SCRUM. Twórz produkty, które pokochają klienci” – Roman Pichler
[3] „Zwinne projekty w klasycznej organizacji” – Henning Wolf
[4] „Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone” – Mariusz Chrapko
Szczególnie polecam pozycje 1 i 4, które to moim zdaniem są bardzo dobrą literaturą. Podane linki są linkami afiliacyjnymi.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close