ArchiMate 3.0 – polska wersja

Podobnie jak w świecie oprogramowania, UML stał się standardem graficznym językiem modelowania ArchiMate® est standardem opisu dla architektury korporacyjnej.
Dobrze zintegrowany opis strategii i architektury jest niezbędny do zrozumienia organizacji. Co więcej, architektura korporacyjna jest bardzo przydatna w procesie wytwórczym oprogramowania.

ArchiMate® 3.0 jest otwartym i niezależnym językiem do modelowania architektury korporacyjnej. Jego głównym celem jest dostarczenie architektom korporacyjnym narzędzia pozwalającego w jednolity sposób opisywać, analizować oraz wizualizować różne dziedziny architektury oraz relacje pomiędzy nimi. Swoim zakresem obejmuje warstwy biznesu, systemów informatycznych, infrastruktury.

Standard ArchiMate® zapewnia graficzny język do reprezentacji architektury korporacyjnej, z uwzględnieniem jej zmian w czasie (transformacja i migracja), a także jej motywacji i strategii.

Rdzeń języka ArchiMate składa się z trzech rodzajów elementów:

  • Aktywne elementy struktury – aktywne elementy struktury definiowane jako jednostki zdolne do wywoływania zachowania.
  • Elementy zachowania – definiowane jako jednostki aktywności wywoływane przez jeden lub kilka elementów strukturalnych.
  • Pasywne elementy struktury – pasywne elementy struktury definiowane jako obiekty na których zachowanie jest wykonywane.

Głównym celem stawianym przed architekturą korporacyjną jest optymalizacja, często pofragmentowanych, procesów w obrębie całej korporacji. Architektura korporacyjna obejmuje wszystkie usługi informacyjne i technologiczne korporacji, procesy oraz infrastrukturę. Mając to na uwadze struktura głównego rdzenia języka ArchiMate definiuje trzy główne warstwy:

  • Warstwa biznesowa – oferuje produkty i usługi dla zewnętrznych klientów, które są realizowana w ramach korporacji przez procesy biznesowe, które z kolei są wykonywane przez aktorów biznesowych.
  • Warstwa aplikacji – wspiera warstwę biznesową za pomocą usług aplikacji, które są realizowane przez oprogramowanie.
  • Warstwa technologii – która zapewnia usługi infrastruktury (np. przetwarzanie i utrwalanie danych, usługi komunikacyjne) potrzebne do uruchomienia aplikacji. Usługi infrastruktury realizowane są przez komputery i serwery, sprzęt telekomunikacyjny oraz oprogramowanie systemowe.

ArchiMate poza trzema, opisanymi powyżej, obszarami zawiera rozszerzenia Motywacji, Implementacji i Migracji oraz Strategii.

Szczegóły notacji wraz przykładami zastosowania na znajdziesz stronie https://www.michalwolski.pl/archimate-3-0/

Podobne wpisy

  • Archimate 3.0 w Enterprise Architect 13 No to się porobiło :-). Po tym jak odpaliłem facebooka i google+ dla bloga oraz zrobiłem listę mailingową, wpadłem na kolejny pomysł. Postanowiłem trochę poeksperymentować z formą i […]
  • ArchiMate 3.0 został opublikowany Podobnie jak w świecie oprogramowania, UML stał się standardem graficznym językiem modelowania ArchiMate zaczyna być/jest standardem opisu dla architektury korporacyjnej.   Dobrze […]
  • Transformacja modeli ArchiMate 2.0 do ArchiMate 3.0 Enterprise Architect w wersji 13 wspiera notację ArchiMate 3.o. To cieszy 🙂 Większość istniejących modeli opisujących architekturę korporacyjną lub pochodne (np.: architektura […]
  • Specyfikacja ArchiMate 2.0 Kilka miesięcy temu pisałem na łamach tej strony, że bardzo podoba mi się ArchiMate jako wszechstronny język do modelowania organizacji. W między czasie udało mi się zrobić parę ładnych […]
  • Mapowania wychodzące poza architekturę korporacyjną Dwa tygodnie temu w poście poście Moje ulubione perspektywy w architekturze korporacyjnej przedstawiłem kilka diagramów opisujących architekturę korporacyjną z różnych perspektyw. Opisane […]
Reklama

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *